MobilePay – den smarte betalingsapp

MobilePay – den smarte betalingsapp

Hos MundFrisk.dk tilbyder vi flere betalingsløsninger som blandt andet MobilePay. Det er den smarte betalingsapp, der gør det muligt at betale for dine varer direkte over telefonen.

MobilePay blev lanceret tilbage i 2013 af Danske Bank og blev lynhurtigt en ultrapopulær betalingsløsning ikke alene ude i butikkerne, men også på nettet. Selvom det er Danske Bank, der står bag MobilePay, har adskillige danske banker tilsluttet sig MobilePay-systemet.  

I dag har 9 ud af 10 danskere installeret MobilePay på deres telefoner, hvilket vidner om den store popularitet. Så lad os se lidt nærmere på, hvordan MobilePay virker i praksis.

Sådan betaler du via MobilePay

For at kunne gøre brug af MobilePay kræver det, at du har et betalingskort, og at du er fyldt 13 år. Hvis du endnu ikke er myndig, kræver opsætningen ofte lidt ekstra arbejde.

Når MobilePay-appen er downloadet på din telefon, kan du oprette de ønskede betalingskort i systemet samt en personlig PIN-kode.

Når du først én gang har indtastet dine oplysninger i appen, kan du betale for dine køb ved blot at indtaste beløb og telefonnummer på modtageren, der naturligvis selv skal være MobilePay-bruger.
Herefter kan du ganske nemt swipe til højre på skærmen for at godkende transaktionen via funktionen ”send penge” – helt uden først at skulle finde Visa-kortet frem fra pungen. Du slipper også for at skulle have gang i MitID.

Det er både nemt og enkelt at bruge appen til betalingen, og den er tilmed gratis.

Betaling via og ikke med MobilePay

Det er vigtigt at understrege, at du ikke betaler med MobilePay, men derimod via MobilePay. Der er udelukkende tale om en betalings-gateway for betalingskort mellem den respektive butik og din bank.

Platformen viser, hvad du godkender til betaling og ikke nødvendigvis, hvad der reelt trækkes på dit kort. Du kan heller ikke se, hvis der eksempelvis bliver tilbageført penge til din konto – her skal du i stedet tjekke din netbank. Det er udelukkende muligt at se de transaktioner, der er blevet henholdsvis godkendt og annulleret i MobilePay-systemet.  

MobilePay er en løsning, der både sigter mod privat- og erhvervsbrugere.

Hvor store er beløbsgrænserne i MobilePay?

Du kan selv være med til at sætte beløbsgrænserne under indstillingerne i appen. Det kan du gøre løbende. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du hæver dit beløb, er det ikke muligt at nedsætte den årlige beløbsgrænse.

Med MitID-identifikation kan du dagligt overføre op til 10.000 kroner til andre privatpersoner, mens beløbsgrænsen for køb i butikker ligger på 15.000 kroner dagligt. Med billedidentifikation gælder de samme beløbsgrænser, og du kan sende og modtage samlet op til 300.000 kroner årligt. Her ligger beløbet ”blot” på 150.000 kroner for MitID-identifikation.

Vær opmærksom på, at der ikke er sat nogen øvre grænse for, hvor meget du må bruge på køb i butikker. Beløbsgrænserne gælder kun for transaktioner mellem privatbrugere.